Evenimente cu emotii

Evenimente cu emotii
Pe dreapta si stanga gasesti de TOATE de la Multi si Diferiti, iar in mijloc IZIUMINCA mea modelata modest din PLASTILINA zilei cu experiente si experimente din tarile in care ma invart ca sa Te inspir si nu sa Te impresionez:

miercuri, 13 aprilie 2011

Hei, turma, cand facem curat fara indemnul politicienilor?

Luam vaporul pe Dunare. Sambata. Tocika mai aproape de imbarcare a fost Bratislava. Asa s-a intamplat ca o portiune semnificativa de oras am trecut-o pe jos: de la gara de trenuri pana la port. Cam o luna in urma am facut acelas traseu cu alte scopuri. Diferenta a fost izbitor de vizibila. De data aceasta de la gara de trenuri pana in centrul orasului trona o curatenie ireprosabila. M-a mirat curatenia, intr-un oras de port, pe Dunare, estul Europei, aproape de Balcani, etc. Ce-i drept data trecuta nu m-am mirat sa vad mizerie, mai ales ca e vorba de imprejurimile de la gara de trenuri, ceva normal pentru zonele de gara din mai multe orase. Cine a fost in Bratislava a si observat stalpii plini cu anunturi suprapuse si hartii lipite zdrenturos de susul pana in josul stalpului si asa practic toti stalpii din oras. Primul lucru pe care mi l-a spus nepotelul de 7 ani cand am iesit din tren, aratand cu mana spre stalpii orasului a fost ca lui ii aduce aminte de Chisinau.

De data asta a fost altfel. Stalpii curati. Pe strazi maturat. Un grup de oameni luau sacii albastri aranjati simetric, plini de gunoi, si ii incarcau in masini particulare. Niste copii cu doi adulti vopseau in albastru urnele de gunoi din preajma. Mai multi tineri, parca studenti, erau cu niste vazoane de flori in mana. La prima vedere credeam ca vand ceva. Eram deja pregatita sa le spun ca ma grabesc daca se vor agata ca in marketingul-ui de strada. Surprinsa am fost la apropierea de ei sa constat ca nu au nici o treaba cu trecatorii si zumzaind asteptau ca ceilalti colegi din spatele lor sa termine saditul florilor pe marginea drumului si in vazoanele publice din piatra. Pentru ca asta a fost sambata, mi-am amintit subit de subotnik. Am zis, aaaaaa faceam si noi asa ceva, in timpul URSS, ieseam organizati: scolile, gradinitele, institutiile. Tot manati de Slava KPSS. Apoi mi-am amintit de asa zisele subotnice post-sovietice. Da, maaai greu, dar se mai organizeaza lumea. In mare parte continuam sa fim mobilizati de catre liderii politici, de partidele care vor sa castige credite electorale, sa-si ridice si mentina imaginea, de organizatii non-guvernamentale in spatele carora reflecteaza cate o caracatita. Mi-am zis constantand ca totul se face la noi ca la targ. Eu fac asta, in schimb voi primi aceea. Cu o tristete ascunsa si cu o convingere soldateasca mi-am zis ca aici e probabil ca si la noi, si peste tot e la fel.

Manata in ultima instanta de un instinct al curiozitatii, m-am apropiat de un grup mai maricel si am intrebat direct ce fel de actiune este asta si cine sta in spatele ei, ce formatiune politica, ce fractiune guvernamentala, ce lider, etc. Recunosc ca oamenii s-au uitat foarte suspect la mine. Reactiile au fost tare diferite: unul a ras simpatic, altul a dat din cap a intelegere si cu un suspin in privire a vrut parca sa spuna ca nu se mira de intrebare ca si la ei a fost asa ceva, celalalt mai tinerel nedumerit, probabil a vrut sa catalogheze intrebarea la capitolul penibilitate. Cel mai instarit, foarte "delavoi" lucrand mai departe mi-a spus cu multa amabilitate ca de fapt nu sta nimeni in spate. Mi-a spus ca e o actiune voluntara si absolut civica. Oamenii si-au scris prin internet, email, facebook si au vorbit de la bloc la bloc ca vor sa aiba un oras mai curat. Nici un politician, primar, sef, cantaret, formator de opinie nu a iesit cu vreun discurs, apel sau indemn, pentru ca in primul rand actiunea le apartine oamenilor simpli. Oamenii, ei insisi, constientizeaza ca nu un anume partid sau lider, vedeta sau ONG ii dirijeaza ca pe o turma sa faca ceva. Ei singuri, asumandu-si pasii cu cap pentru binele casei comune in care locuiesc, ii pot dirija pe politicieni ca pe o turma pentru ca acestia din urma sa dea din copite acolo unde e nevoie pentru cetateanul simplu. Mai recunosc ca dupa discutia cu ei am ramas si mai trista amintindu-mi de actiunile de ultima vreme din Chisinau si de aceasta falsa Hai, Moldova! care va fi valabila doar pentru cateva zile, poate luni si nu pentru o durabilitate continua. I-am rugat pe acesti oameni simpli sa-mi pozeze. Mi-au zis: "scuzati, noi nu avem timp, noi muncim pentru oras, prindeti-ne asa cum puteti". M-am multumit cu un blit spontan si am ramas cu multa admiratie fata de acesti locuitori bravi ai Bratislavei.

PS: Un oras curat este de o mie de ori mai frumos si nici fisurile drumurilor, nici saracia si "bezvkusita" nu se vad asa de tare. Imaginea este de la fata locului (o atasez mai tarziu cand gasesc cablu de la telefon) - done! si mai atasez una pentru dubla confirmare!
PPS: Nu erau echipati special, nu au avut timp sa dea interviuri si nu au pozat. Nu era pakazuha! Atat timp cat vom astepta altii sa ne spuna sa iesim la curatenie vom fi toti o turma!

16 comentarii:

ingerulsalbatik spunea...

INCA NU AI GASIT CABLU?

Un Amateur Professionnel spunea...

:) amush amush

Un Amateur Professionnel spunea...

inca o dilema e ca am prea multe poze si nu stiu pe care s-o pun sa se vada mai bine. Asta e grupul care vopsea si cu un copil care a vazut mesajul pe "fese si buce" si a zis ca ii pasa de oras. Mai pun o poza cu sacii albastri. Dupa cum vedeti oamenii nu sunt extra-echipati si nu s-a investit nimic in asta, au iesti asa cum ies eu si fac curat in curtea mea si prin casa...

ingerulsalbatik spunea...

da tu eshti bv,,,, vrei sa fii mireasa mea:d:)))

Un Amateur Professionnel spunea...

da :d

ingerulsalbatik spunea...

In numele Domnului... Poti saruta mirile...:P

Un Amateur Professionnel spunea...

iaka suntem si noi in pas cu moada. URA!

ingerulsalbatik spunea...

http://roscaludmila.blogspot.com/... iaka poze,unde trebu de spalat scaune... poate puteti fc ceva,,,, doar sunteti harnici:P

Un Amateur Professionnel spunea...

:)

Un Amateur Professionnel spunea...

acum am vazut in partea dreapta a paginii unde sunt cele 7 surse mass-media ca BBC-ul citeaza abia azi stirea la care m-am referit eu luni despre furatorul presedinte :)

diana spunea...

Spiritul civic cu bataia pe distanta scurta l-am obesrvat si eu in Cehia. Acolo, cum se facea primavara, nimeni nu astepta campanii la tv si flash-mob-uri rasuflate, pentru a sadi flori si a grebla in fata blocului. De la bloc la bloc, de la casa la casa, de colt de strada la colt de strada, si orasul era curat luna. Si nimeni nu se plangea de ineficienta Primariei...

Un Amateur Professionnel spunea...

mersi ca mi-ai prins firul, Diana. Multi s-au grabit sa-mi multumeasca ca le-am facut reclama :) poate trebuia sa pun alt titlu?

Un Amateur Professionnel spunea...

solutia e ca aceasta campanie despre care nu prea stiu multe, recunosc, trebuia sa puna accent pe durabilitate, mentinere, pe insasi notiunea de a face curat cand poate omul, doar sa faca cu adevarat, de la colt la colt, pentru el, nu pentru cineva...........

diana spunea...

baietii de la Hai Moldova au ramasa putin dezamagiti de faptul ca nu multa lume au strigat "prezent" la apelul lor. Dar, s-au linistit foarte repede, spunind "Ei, lasa, la anul va fi ma bine". cetateni, dar pana la anul mai sunt 365 de zile in care se face gunoi! ce facem?

Un Amateur Professionnel spunea...

ei, uite, ceea ce am si intuit, s-a pus galocika pana la anu :(

Un Amateur Professionnel spunea...

pentru ca imi propun sa ofer solutii si in nici un caz sa critic doar, ma gandesc ca e nevoie de alt stil de community mobilzation, nu in asta in care s-a facut cu declaratii, poze, echipament special si efort de a indemna zile insa efort de activitate doar de o zi. Poate e cazul timp de un de aratat cat mai multe reportaje cum in blocul cutarescu oamenii din capul lor fac curat fara indemnul nimanui, sau in satul cutarica au grija sa pastreze curatenia, cum un copilas rifica hartia de jos si o pune in urna de gunoi, sa se arate ce face lumea chiar si inainte de Florii, Pasti, ca a fost mereu traditia la noi sa spalam ferestrele, sa vopsim gardul si sa curatim curtea si drumul pana la urmatoarea casa, sunt convinsa ca avem mii de exemple. Am vazut azi declaratii ale unor vedete gen "rusine ca n-ati iesit la curatenie" (???) stranie gandire pt mine, adica gata, maine nu mai pot sa ies, o zi si atat? m-a durut burta sau nu am fost in tara, gata astept la anul? Toti s-au axat pe idee, da e buna, insa modul cum o realizam a ramas handicapat.

Am vazut ca sunteti o mana de oameni, Diana, care ati mai batut alarma in privinta asta, brvo, tak derjati, eu sunt cu voi!

Trimiteți un comentariu

Iti multumesc pentru comentariu: